כיכר היהלום - קברי צדיקים באוקראינה

הקישור
iPhone Supported
בס"ד

אוקרינה ערש החסידות, במשך מאות שנים פיכו שם חיים יהודיים. שם יצר רבי ישראל בעש"ט את תנועת החסידות ומשם נפוצו לפולין, גליציה, רומניה והונגריה.
לאחר התפשטות התנועה ועד למלחמת העולם הראשונה כמעט בכל עיר ועירה ישב אדמו"ר  אשר הנהיג את חסידיו. לאחר עלית הקומוניזם החלו הבולשביקים לרדוף את הצדיקים ולהצר את צעדיהם. רבים נפטרו לעולמם, חלק היגרו למקומות אחרים והמעט שנשארו ניסו לשמר את גחלת החסידות עם האמצעים הדלים שעמדו לרשותם.

אוקראינה - חוויות אישיות

כאשר נסעתי בפעם הראשונה לאוקרינה בשנת תשנ"ב, קשה היה מאד ליהודי חסידי המקפיד על אוכל כשר, על תפילה במניין ועל טבילה במקווה לשמור על הקפדות אילו. לדוגמא: הגענו לצרנוביץ. בבית כנסת היחיד שהיה בעיר (לפני מלחמת העולם השניה היו שם 700 בתי כנסת) היה מקרופון ורמקול על תיבת החזן שהיה פועל בשבת כבחול. מקוה, הס מלהזכיר. מילא אוכל היה את מה שהבאתי איתי.

המצב היה דומה ברוב אוקרינה. בברדישטוב היתה קהילה שעדיין קימת עם רב תלמיד חכם בית כנסת ומקווה. שם גם היה ניתן לקבל ארוחה טובה חמה אבל ברוב אוקרינה אפילו שירותים עם אסלה נורמלית לא היו. מאז הייתי באוקרינה עשרות פעמים.

בכל פעם ראיתי איך שהמצב משתפר עוד ועוד. היום ניתן לעבור את כל אוקרינה כשבכל מקום מוצאים מקומות לינה יהודיים מסודרים עם בתי כנסת מטבחים כשרים למהדרין ומקוה. אם זה בברדיצב, בזיטומיר, במזיבוז, ביאמפולה, בבלז באומן ובצרנוביץ ועוד ועוד מקומות שאין כאן המקום לפרט את כולם.

קברי צדיקים באוקרינה

אם ברצונכם לשפוך שיח על ציון הבעש"ט זיע"א, להתחנן אצל הרה"ק מברדיצ'ב סנגורן של ישראל זצ"ל או אפילו רק להתחמם לאורם של מאורי החסידות אשר על אמרותיהם אנו חיים עד היום, נסיעת השתטחות על קברי צדיקים היא הדרך.

ישנם צדיקים הטמונים שם אשר הבטיחו שמי שישתטח על ציונם ייוושע כדוגמת הרה"ק רבי ישראל דב מוילעדניק, השר שלום מבלז ועוד.

אפשרויות לסייר באוקרינה

בקבוצה מאורגנת בנסיעות המתקיימות מפעם לפעם. הנסיעות הללו הם באוטובוס במסלול מוגדר מראש ובזמן מדוד. פעם, לפני הרבה שנים נסעתי בנסיעה שכזו. באמצע הדרך פרשתי מהקבוצה. לא יכולתי לעמוד בקצב ה-אולי רצחני שמנהל הקבוצה הכתיב. נסיעה של כמה שעות עצירה של מספר דקות לתפילה והמשך מידי למקום הבא. מעבר לכך שהמסלול מוגדר מראש לפי ראות מארגן הנסיעה. זו נסיעה של תפוס כפי יכולתך.
לאחרונה התחלנו לארגן קבוצות שלנו בתאריכים מיוחדים. הדגש מושם על האימרה "טוב מעט בכוונה מהרבות שלא בכוונה". בקבוצה שיצאה ביום כ"א טבת תשע"ד לרגל היארצייט של בעל שארית ישראל זצ"ל מווילעדניק השתתפו 15 נוסעים. הנסיעה הייתה ליומיים וחצי כשביקרנו  בווילעדניק, האניפולי, מזיבוז, ברדיצב ושפטיבקה. בשתי הלילות ישננו בצורה מסודרת ואכלנו ארוחות חמות וטעימות בערב ובבוקר. הנוסעים חזרו כולם מרוצים מאד והרגשו שמיצו את הסיור.

נסיעה משפחתית עם רכב פרטי או מיניבוס, לפי כמות המשתתפים. בככר היהלום ישבו איתכם וימליצו לכם על המסלול בו הינכם חפצים.יארגנו ויזמינו לכם את כל הסיור. החל מכרטיסי הטיסה, עבור לרכב הנוח שימתין לכם בשדה התעופה עם נהג שמכיר את כל המקומות וגם מקומות לינה מהודרים עם אוכל בתכלית הכשרות. נתכנן ביחד את הזמן האופטימלי כך שתוכלו להפיק את מירב התועלת מהסיור.

בעלי אזרחות ישראלית, ארה"ב, וחלק נרחב מאירופה אינם זקוקים לויזה לאוקרינה. יש טיסות רבות במשך השבוע מתל אביב לקייב שהוא שדה התעופה המרכזי של אוקרינה. במחיר השווה לכל נפש ניתן לבצע סיור משפחתי שכזה לשורשים או לסתם התחממות הנפש.